BBK Artearen Ibilbidea Barakaldora heldu da
30 artistak egindako 36 lanek osatzen dute Barakaldora iritsi berri den BBK Artearen Ibilbidea arte-dibulgazioko programa, eta herrian -Bide Onera gunean konkretuki- egongo da ekainaren 5era arte. Bilbao Museoaren eta BBKren arteko programa bateratu honen helburua ´Bizkaiko irudia erakustea da, arteare historiako hainbat alditan.
"Bizkaiari begira"-k lurraldearen hiru erretratu marrazten ditu, kronologia zabala zeharkatzen duten arte-adierazpenen bidez (32 pintura, hiru kartel, bi argazki eta collage bat), XVIII. mendeko azken hamarkadetatik XXI. mendeko lehenera arte..
Irudiek Bizkaiko ikonografia eta geografia jasotzen dituzte, landa-enklabeetatik, Kantauriko kostaldetik eta haien portuetatik (Bermeo, Elantxobe, Plentzia edo Abra), Durango, Balmaseda, Zeanuri, Gernika, Busturialdea edo Urdaibai bezalako udalerri eta eskualdeetako hiri eta industria paisaietara (Bilbo, Erandio edo meatze herriak). Era berean, gizakiaren presentzia, paisanajea, Unamunoren hitzetan, Bizkaiko idiosinkrasia irudikatzen duten jardueretan oinarritzen da paisaiarekin: itsasoko jendearen lana, herrixken eta langileen lana, prozesioak eta mistizismoa, aisia erromeria eta estropadetan, bola-jokoa eta bertsolaritza, kultura eta historia. Friso itzela, Luis Pareten eszena idealizatuetatik hasi eta Agustín Ibarrolaren salaketa politikoraino doana.
Proposamenaren kronologia zabalak aukera ematen du euskal paisaiari eta bertako biztanleei buruz artistek duten begirada pertsonala ikusteko, batzuetan aldi bakoitzeko sormen-mugimenduekin lotuta. Bizkaiko "album" hori Pareteko rococo maisutzarekin eta Bilboko eta Bermeoko bista delikatuekin hasten da. Akademizismo kostunbristaren berezko moten eta giroen deskribapena Lecuona eta Asartako eszena adierazgarrietan islatzen da. Ginea, Regoyos, Amárica edo Guiard-en lanak dira pintzelada soltearen eta inpresionismoaren argi aldakorraren ondorio atmosferikoen protagonista. Geometria kubistak Arteta eta Dolarreko konposizioei eragiten die, eta fantasiaz eta diseinuaz iragazita, Tamayoko triptiko handiari. Sinbolismoa ageri da Arrue eta Zubiaurre margolanetan, eta errealismo magikoa, berriz, Herrerro eta Ucelaykoenetan. Argazkigintzaren eragina, berriz, Losada, Tellaeche eta Guezalakoren enkoadraketetan eta Lazkanoko hiri-panorama handian zehazten da, eta Basilico eta Coboko obretan, berriz, esplizitu egiten da. Azkenik, Ibarrolak Picassoren Gernikari eskaini zion bilbe geometrikoko mural handiak gure historia hurbileko drama beliko handia gogorarazten du.
Hogeita hamar euskal artisten izenak (gehienak hala dira, salbu Luis Paret, Madrilen jaioa; Celso Lagar, Ciudad Rodrigon, eta Gabriele Basilico, Milanen): Luis Paret (1746-1799), Antonio María Lecuona (1831-1907), Anselmo Guinea (1855-1906), Darío de Regoyos (1857-1913), Adolfo Guiard (1860-1916), Inocencio Asarta (1861-1921), Manuel Losada (1865-1949), Fernando de Amárica (1866-1956), Alberto Arrue (1878-1944), Valentín de Zubiaurre (1879-1963), Aurelio Arteta (1879-1940), Julián de Tellaeche (1884-1957), José Arrue (1885-1977), Ricardo Arrue (1889-1978), Antonio de Guezala (1889-1956), Celso Lagar (1891-1966), José Benito Bikandi (1894-1958), Juan José Landa (1898-1941), José María Ucelay (1903-1979), Nicolás Martínez Ortiz (1907-1990), José Antonio de Ormaolea (1912-1984), Roberto Rodet (1915-1989), Agustín Ibarrola (1930), Ricardo Toja (1932-2012), Mari Puri Herrero (1942), Gabriele Basilico (1944-2013), José Ramón Morquillas (1947), Daniel Tamayo (1951), Patxi Cobo (1953) eta Jesus Mari Lazkano (1960).