BILBO. Astelehen honetan, martxoak 15, Kontsumitzaileen Eskubideen Nazioarteko Eguna ospatu da. Hori dela eta, Bilboko Udaleko Osasun eta Kontsumo Sailak KIUBren bidez 2020an egindako kontsulten eta erreklamazioen balantzea aurkeztu du. Horrez gain, herritarrei dei egin die beren eskubideak balia ditzaten eta kalitatezko produktuak eta zerbitzuak eska ditzaten, haien osasunari eta ingurumenari kalterik egin gabe.

Yolanda Diez Bilboko Udaleko Osasun eta Kontsumo zinegotziak gogorarazi duenez, "aurtengo leloak, 'Plastikoaren kutsaduraren aurkako borroka', ingurumen arloan ere kontsumo arduratsua egiteko beharra azpimarratzen du".

"KIUBek kontsumitzaileak babestu behar ditu, baita kontsumitzaile kritiko eta arduratsuak lortzeko beharrezko tresnak eskaini ere, eta horretarako, kontsumoaren arloko prestakuntza da gakoa", ziurtatu du.

2020AN ERANTZUNDAKO KONTSULTAK

2020an 8.261 kontsulta izan zituen Bilboko KIUBek, 2019an baino %67 gehiago. Guztira, 1.080 (%13) posta elektronikoz bidali ziren, 2.581 (%31) aurrez aurre bulegoetan eta 4.600 (%56) telefonoz.

KIUBek izapidetutako erreklamazio kopuruari dagokionez, 2020an 1.592 izan ziren (2019an baino %21 gehiago), eta horietatik %60 kontsumitzaileen aldekoak izan ziren.

Gehien erreklamatu zen sektorea bidaia-agentziena izan zen (%24), eta ondoren telekomunikazioena (%18). Ondoren kokatu ziren aire-garraioaren sektorea (%17), odontologia-jarduerak (Dentix) (%7), gasa eta elektrizitatea (%3), hizkuntza-akademiak eta banka eta aseguruak (%2) eta, azkenik, arte-jarduerak, ikuskizunak eta kontzertuak (%1).

2020an aldatu egin da erreklamatutako sektoreen ordena. Urte askotan telekomunikazioen sektorea izan zen erreklamatuena, baina 2020an, covid-19ren ondorioz, eta zenbakitze finkoko eta mugikorreko eramangarritasun-eragiketak hiru hilabetez etenda, bidaia-agentziek aurrea hartu zioten.

Dekretatutako osasun-larrialdiaren ondoren, jarduera ekonomiko asko eten ziren, eta, ondorioz, hainbat zerbitzu bertan behera geratu ziren, eta kontsulta eta erreklamazio gehiago egin ziren.

Esparru horren barruan eta covid-19ren hedapena kontrolatzeko, jendearentzat itxi ziren udal-bulegoak, hala ere, koronabirusak sortutako behar sozial eta ekonomikoei erantzuteko, Bilboko KIUBek kontsumo-gaietan informazio- eta aholkularitza-zerbitzuak eskaintzen jarraitu zuen, horretarako prestatutako telefonoen bidez, eta, salbuespen gisa, erreklamazioak posta elektronikoaren bidez izapidetu zituen.

KONTSUMOKO HEZKUNTZA ETA PRESTAKUNTZA

Halaber, 2020an, Bilboko KIUBek prestakuntza- eta informazio-jarduerak bultzatu ditu, "Hezkuntza-zirkuitua. Kontsumo arduratsu eta jasangarria" programaren bidez. Guztira 2.001 ikaslek eta Bilboko 25 ikastetxek parte hartu dute.

Bestalde, batxilergoko 99 ikaslek parte hartu dute elikagaien segurtasunari buruzko tailerretan eta udal laborategira joan dira.

Gainera, 8 eta 12 urte bitarteko 425 ikaslek Rosi Erosi txotxongiloen antzezlanaz gozatu ahal izan zuten. Ipuin fantastikoaren tonuarekin eta umore-dosi onekin, gazteen artean kontsumo-gizartea eta publizitatea arriskutsuak izan daitezkeela erakusten du, eta kontsumo-jardunbide egokiak izatearen garrantzia erakusten du, gaiari buruzko kontzientzia kritikoa garatzeko.