Mercabilbaok ostegun honetan eman ditu ezagutzera 2021eko datuak: urtean zehar 257.194 tona merkaturatu zituen guztira. Daturik nabarmenena fruta eta barazkien sektoreari dagokio, 234.119 tonako maximo historikoetan kokatu baitzen. Zehazki, balantze hori Batzar Nagusian aurkeztu da, Gobernu Kontseiluko kideekin eta Juan Mari Aburto Bilboko alkatearekin batera.
Sektoreka, fruten eta barazkien salmentak hazten jarraitzen du, eta merkaturatzeari buruzko datu historikoak lortu ditu: 234.119 tona, hau da, aurreko ekitaldian baino % 0,2 gehiago. Frutei dagokienez, laranjaren (34.407 tn), bananaren (25.547 tn) eta sagarraren (21.427 tn) salmentak nabarmendu behar dira. Barazkiei dagokienez, patataren (16.411 tn), tomatearen (16.915 tn) eta tipularen (5.261 tn) kontsumoa nabarmendu behar da. Iaz merkaturatutako fruta eta barazki guztietatik, gehienak estatuan ekoiztutakoak izan ziren, eta gainerakoak inportatuak.
Arrain, itsaski eta itsasoko produktu izoztuen merkatuak, bestalde, 22.489 tona bildu zituen guztira, hau da, 2020an lortutako datuak baino % 2,44 gutxiago. Atzerakada hori arrain freskoaren eta izoztuaren salmentan izandako beherakadak eta herritarren erosteko eta kontsumitzeko ohituren eraldaketak eragin dute. Itsaskietan, berriz, merkaturatzeak zertxobait egin du gora aurreko urtearen aldean. Aipatzekoa da Bizkaiko Golkoko portuek jarraitzen dutela arrain freskoaren hornitzaile nagusiak izaten Galiziaren aurretik; bitartean, Galiziako portuak dira itsaski gehienen hornitzaileak.
Fruta eta barazkien eta arrain, itsaski eta itsasoko produktu izoztuen prezioak aurreko urteetakoen antzekoak dira.
Balio anitzeko sektoreak elikadura orokorreko produktuak biltzen ditu, hala nola arrautzak, haragiak, esnekiak eta elikagaiak orokorrean. Guztira, 586 tona pilatu zituen, aurreko urteetako zifrak nabarmen jaitsiz, banaketan aritzen ziren biltegi batzuen jarduera-aldaketaren ondorioz, batez ere.
Mercabilbaok Basauriko Artunduagako zelaietan errendimendu betean jarduten duenetik urrezko ezteiak ospatu dituen urtean, elikagaien hornikuntzarako merkatuak mila pertsona baino gehiagori eman die lana, % 100 inguruko okupazioari eutsi dio eta guztira 110 enpresak betetzen dute euren lana 13 hektareako azalera duten instalazioetan. 2021eko abenduaren 31rako, Elikagai Unitateak 621.523 ibilgailu hartu zituen.
KUDEAKETA EREDU JASANGARRIAGOA
Gero eta merkatu jasangarriagoa lortzeko ahaleginean, Mercabilbaok konpromisoa hartu du Garapen Jasangarriko Helburuekin (GJH), hau da, Nazio Batuek pertsonen, planetaren eta oparotasunaren alde 2030erako ezarri duten ekintza-planarekin.
2021. urtea hausnarketa-urtea izan zen Elikagai Unitatearentzat, eta mundu osorako markatutako 17 GJHak txertatu zituen bere kudeaketa-ereduan; izan ere, egunero-egunero ari da lanean, bere errealitateen, ahalmenen eta garapen-mailen arabera.
GARAPEN JASANGARRIARI BURUZKO MERCABILBAOREN HELBURUAK
Merkatu Sareko handizkako eskaintzan tokiko eta ziklo laburreko ekoizpenen presentzia areagotzea, ekoizleek eta kooperatibek merkataritza-katean inplikazio handiagoa izan dezaten.
Sasoiko elikagai freskoen eta ekoizpen ekologikotik datozenen eskaintzaren hazkundea sustatzea.
Txikizkako merkataritzari eta ostalaritzari zuzendutako zerbitzu logistiko integratuko eta banaketa-kapilarreko ekimenak sustatzea, garraioa eta erregaien kontsumoa murrizteko eta hirietako trafikoa hobeto kudeatzeko.
Dieta mediterraneoari eta Espainiako elikagaiei lotutako elikagai osasungarrien kontsumoa sustatzeko elikadura-kulturako ekintzak koordinatzea.
Merkatuetan fruta, barazki, arrantza-produktu eta haragien eskaintzan ahalik eta barietate eta kalitate handiena egotea bultzatzea; merkataritza-formatu guztietan Merkatu Saretik datozen elikagaien presentzia sustatuz: denda espezializatuetan, supermerkatuetan, hipermerkatuetan eta merkataritza elektronikoan, bai eta jatetxeetan eta erakundeen kontsumoan ere.
Elikagaien hondakinak murrizten lagunduko duten jarduketak sustatzea, bai eta Merkatu Sareak Elikagaien Bankuekiko eta antzeko beste erakunde batzuekiko ekintza solidarioetan inplikazio handiagoa izatea ere.
Elikadura kateko merkataritza-zikloaren fase guztietan berrikuntza teknologikoa eta eraldaketa digitala bultzatzea.